Juridische Barometer | 2024
Trends in de maatschappij
Toenemende problemen met dropshipping
Dropshipping is in opkomst en ook in Nederland zijn steeds meer webshops die via dropshipping werken. Bij dropshipping verkoopt een webshop producten die het zelf niet op voorraad heeft. De producten komen direct van een leverancier van vaak buiten Europa, zoals China. De webshop is alleen tussenpersoon en regelt de verkoop. Als klant weet je dit niet. Dropshipping is een nieuwe bron van ergernis en klachten. In 2024 zagen we het aantal meldingen over dropshipping fors stijgen (een ruime verviervoudiging van 16 naar 67). Dat laat zien dat dit steeds meer consumenten treft.
Welke problemen doen zich voor bij dropshipping? Wat we in onze praktijk zien is dat de consument geconfronteerd wordt met hoge retourkosten als hij of zij een product binnen de bedenktijd terugstuurt. Daarnaast valt op dat de producten vaak van slechte kwaliteit zijn. Of dat de consument in de veronderstelling is dat een merkproduct is besteld, maar dat een namaakproduct wordt geleverd.
Ook de levertijden kunnen lang of onduidelijk zijn, omdat de dropshipper de producten vaak rechtstreeks uit het buitenland (bijvoorbeeld China) laat leveren en geen duidelijke informatie over de afleverdatum geeft. Bij problemen verwijzen webshops vaak naar de partij die levert en zich buiten Europa bevindt. Ook zijn de contactgegevens van de verkoper in Nederland soms niet of lastig terug te vinden op de webshop. Wat kun je doen bij dropshipping? De verkoper blijft de aan te spreken partij voor de consument. Check daarom voor het bestellen of de gegevens van de verkoper voldoende bekend zijn. Check of er een e-mailadres, telefoonnummer, bezoek- of vestigingsadres en een daadwerkelijk bestaand Kamer van Koophandelnummer op de website staat. Wees voorzichtig als er weinig tot geen informatie vermeld staat en check ook of er beoordelingen te vinden zijn. En staan de gegevens wel op de website, dan kan het handig zijn om printscreens te maken. Zo is de informatie op een later moment ook nog terug te vinden als de website uit de lucht wordt gehaald.
Toenemend aantal geschillen door faillissementen
Na een daling in 2023 ontvingen we in 2024 weer meer meldingen over problemen met aankopen en diensten van bedrijven die failliet gaan. Het gaat om een toename van 37%. Het gevolg is dat de consument zijn of haar bestellingen niet meer ontvangen, terwijl er wel is betaald. Het geld terugkrijgen lukt vaak niet meer. Vaak zijn er onvoldoende financiële middelen om alle schuldeisers terug te betalen.
Ook zien we in onze praktijk dat de consument het product ter reparatie heeft aangeboden aan een bedrijf, bijvoorbeeld een fiets. In geval van faillissement van het bedrijf moet dan bekeken worden of de consument zijn product weer terug krijgt en wanneer. Vaak duurt dit lang. De faillissementen worden deels veroorzaakt door het afnemende consumentenvertrouwen, hoge voorraden of bijvoorbeeld omdat de ontvangen Corona steunmaatregelen moeten worden terugbetaald.
Aantal zaken aankopen en diensten door faillissementen
Veel meldingen over (online) aankopen van kleding en schoenen
In 2023 ontvingen we 1.016 meldingen over de aankoop van schoenen en kleding, in 2024 nam dit toe tot 1.336 meldingen. Dit zijn bijvoorbeeld problemen waarbij de webshop stelt dat het product aan de klant is geleverd, maar dat de klant niets heeft ontvangen. Soms kiest de vervoerder ervoor om het product bij de buren af te leveren (soms zonder vermelding) of het pakket naast de deur te zetten.
De vervoerder kan dan aangeven dat het product is afgeleverd bij de klant. Dit is alleen niet voldoende. De webshop moet aantonen dat het product aan de klant is overhandigd. Omgekeerd zien we ook dat de klant stelt het product retour te hebben gestuurd binnen de herroepingstermijn en dat de webshop aangeeft niets te hebben ontvangen. Of alleen 1 artikel, terwijl de klant zegt er 2 te hebben teruggestuurd.
Aantal zaken aankoop van kleding of schoenen
Flinke toename meldingen over bakfietsen
Het aantal meldingen over bakfietsen ging van 30 in 2023 naar maar liefst 243 in 2024. We zien dat dit vooral gaat over bakfietsen met technische problemen. De problemen waar onze klanten mee kampen gaan vooral over de veiligheid. Sommige bakfietsen blijken niet veilig te zijn, wat onder andere heeft geleid tot grote terugroepacties.
Deze acties zorgen voor veel druk bij leveranciers, zowel financieel als logistiek. Oplossingen voor klanten duren dan soms heel erg lang, terwijl consumenten in de tussentijd geen gebruik kunnen maken van hun bakfiets.
Aantal zaken over bakfietsen
Nog steeds problemen met energiemaatschappijen
Hoewel het aantal meldingen dalend is, krijgen we nog steeds veel meldingen over problemen met energiemaatschappijen en bemiddelaars. Voorbeelden van problemen zijn ongevraagde telefoontjes waarin energiecontracten worden aangeboden. Zulke verkoop telefoontjes zijn vaak op zich al niet toegestaan, tenzij degene die wordt gebeld daar vooraf toestemming voor heeft gegeven door zich in een register te laten opnemen. Tijdens deze gesprekken wordt de belofte gedaan dat de consument een veel lager voorschotbedrag gaat betalen.
Dit blijken later onrealistische beloftes. Als een consument het energiecontract vervolgens opzegt, wordt hij geconfronteerd met een hoge opzegboete. Soms gaat het om bedragen van duizenden euro’s. Deze boetes zijn vaak onterecht. Op een misleidende en agressieve manier proberen sommige energiemaatschappijen de consument alsnog zover te krijgen om tot betaling over te gaan. Onderwerpen die hier ook blijven spelen zijn de salderingsregeling voor zonnepanelen, de teruglevertarieven en kosten die het steeds onaantrekkelijker maken om zonnepanelen aan te schaffen en de mogelijke afbouw van de salderingsregeling.