Juridische Barometer | Update 2024
Trends in de maatschapÂpij
Toename aantal hulpvragen over dienstverlening, koop en verkoop
Al langere tijd zien we een toename van geschillen over dienstverlening, koop en verkoop. In de eerste helft van 2024 ontvingen we 11.477 hulpvragen. In de eerste helft van 2023 was dit nog 10.121. Dit betekent een toename van 13%.
Deze geschillen gaan over de aankoop van allerlei soorten goederen zoals de aankoop van een auto, E-bike, vloer of meubels. Of het gaat over dienstverlening richting consumenten. Denk dan aan geschillen die gaan over energiecontracten - met name over de opzegvergoedingen en de hoge jaarrekeningen - maar denk ook aan geschillen met zorginstellingen.
Hulpvragen Dienstverlening, Koop en verkoop
Meer zaken over internetoplichting
Je leest er regelmatig over en ook in onze praktijk zien we helaas steeds meer mensen die het slachtoffer zijn van internetoplichting. Wat doet zich veel voor en wat kun je doen als je hiermee te maken krijgt?
Als het gaat om internetoplichting hebben we te maken met een aantal soorten oplichting:
1. Aankoopfraude. Hier zien we vanuit onze praktijk webshops die net een iets lagere prijs aanbieden voor een product of een product te koop aanbieden dat bij andere websites slecht leverbaar is. Het kan ook gaan om een website die voor een bepaald seizoen wordt opgericht en dan populaire producten te koop aanbiedt. Denk hierbij aan webshops die in de lucht komen voor Black Friday, Kerst, Sinterklaas of bijvoorbeeld hout voor de open haard in de winter. Hierbij kan er wel besteld en betaald worden, maar het bestelde product wordt niet geleverd.
2. Helpdeskfraude. Hierbij sturen oplichters uit naam van een andere partij berichten, met als doel om zoveel mogelijk geld afhandig te maken.
Dit zagen we onlangs bij de bankfraude uit naam van Bunq. Oplichters zijn steeds op zoek naar slimmere manieren, beveiligingslekken in systemen en maken mensen op die manier veel geld afhandig. Bij Bunq zagen we in onze praktijk dat mensen werden opgelicht voor grote bedragen.
3. Whatsapp fraude. Uit naam van een vriend of familielid die in nood zou zijn, wordt gevraagd om geld over te maken. Naast tekstberichten zien we dat hier ook steeds vaker met gesproken berichten wordt gewerkt, waarbij de stem van iemand is nagemaakt.
Pas ook op voor nepkortingen Ook speelt bij websites en (web)winkels dat soms korting wordt gegeven die feitelijk geen korting is. De ACM heeft hiervoor boetes zelfs opgelegd aan een aantal webwinkels voor nepkortingen | ACM.nl
Lees hier onze tips om internetoplichting te voorkomen.